دولت یک بار برای همیشه،حذف صفر از واحد پول کشور را به مجلس آورد

جمعه 6 مرداد 1396
14:03
oxiinbase

کی از مهم ترین دغدغه های مردم در این روزها ـ با توجه به تغییر واحد پولی ملی ـ تغییراتی است که شاید در زندگی مردم ایجاد شود؛ اما آن گونه که کارشناسان اقتصادی و مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده اند، مردم عملا چیزی را احساس نخواهند کرد.

کد خبر: ۷۱۶۱۵۶تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹ 28 July 2017

تغییر واحد پول در کشور، نخستین بار در سال 86 به صورت جدی از سوی بانک مرکزی مطرح شد، به گونه ای که حتی بانک مرکزی، چند سال بعد برای انتخاب اسم واحد جدید کشور، نظرسنجی گذاشت که در آن، از میان چندین گزینه از جمله، پارسی، دریک، جم و چند نام دیگر، تومان بیشترین رأی را از آن خود کرد.



با این حال، حذف یک صفر از پول ملی، همچنان نقل محافل رسانه ای و کارشناسی اقتصادی است؛ موضوعی که در قالب لایحه بانک مرکزی در روز چهارشنبه توسط هیأت دولت تصویب و مقرر شده در صورت نهایی شدن، تومان جای ریال را در معاملات اقتصادی بگیرد.


به گزارش «تابناک»، یکی از مهم ترین دغدغه های مردم در این روزها، با توجه به تغییر واحد پولی ملی، تغییراتی است که شاید در معیشت مردم ایجاد شود؛ اما آن گونه که کارشناسان اقتصادی و مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده اند، مردم عملا چیزی را احساس نخواهند کرد.


در واقع، تومان که در حال حاضر به عنوان واحد پول در دادوستدها رایج است، جنبه رسمی به خود می گیرد و دیگر لازم نیست، واحد پول در این معاملات تبدیل به ریال شود؛ به بیان ساده تر، وجهه عامیانه تومان که در جامعه رواج دارد، رسمیت پیدا خواهد کرد. به همین دلیل، تأثیری در معیشت مردم ندارد.


با این حال، بسیاری از کارشناسان بر این باورند، اکنون که قرار است واحد پول کشور تغییر یابد، برای اینکه از هزینه زیاد در این باره پرهیز شود، بهتر است به جای یک صفر، چند صفر از واحد پولی کشور حذف شود.


غلامرضا تاجگردون در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع گفته است: بهتر بود دولت همزمان با این طرح، طرح حذف صفر را نیز در دستور کار قرار می داد. با توجه به کارهای کارشناسی که در این خصوص شده بود، اگر دولت یک بار برای همیشه این کار را انجام می داد، به صلاحش بود.


تاجگردون ادامه داد: اگر این لایحه به مجلس فرستاده شود، به احتمال زیاد، نمایندگان، بحث هایی را در این باره خواهند داشت و احتمال می رود، آنان پیشنهادهایی برای حذف یک یا دو صفر دیگر در واحد جدید پولی کشور داشته باشند.


وی همچنین یادآور شد: اظهارنظر در این باره سخت است، ولی فکر می کنم یکی از پیشنهادهایی که می توان به دولت داد، این باشد که برای یک موضوع دو بار هزینه نشود و اگر دولت و بانک مرکزی قبول کنند که حذف صفر اتفاق افتد، همزمان با تغییر واحد پول، این اتفاق رخ دهد، بهتر خواهد بود.


همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی، در خصوص تأثیرات تبدیل واحد پول کشور از ریال به تومان در اقتصاد کشور، اظهار داشت: پیش‌ بینی من این است که تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان، نمی‌تواند تأثیر منفی در اقتصاد داشته باشد و در محاسبات و تنظیم اسناد سهولت ایجاد می‌کند.


نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا لزومی برای ارائه این لایحه به مجلس شورای اسلامی وجود دارد یا اینکه در حوزه اختیارات رئیس جمهور است، گفت: به‌ علت اثرگذاری اجرای لایحه تبدیل واحد پول کشور از ریال به تومان در کل کشور، تصمیم‌گیری در این باره از شئونات قانون گذاری است.


حاجی دلیگانی همچنین با اشاره به اینکه در خیلی از قوانین کشور عنوان ریال قید شده است، افزود: با توجه به آورده شدن عنوان ریال در بسیاری از قوانین کشور، لایحه تغییر این عنوان به تومان باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان درخصوص اینکه باید چند صفر از واحد پولی کشور کم شود، خاطرنشان کرد: به دلیل تفاوت یک صفری بین ریال و تومان، برداشته شدن یک صفر در جامعه از جهت روانی پذیرفته‌تر است و آثار روانی کمتری دارد.

http://tabnak.ir/

-

--

-

-

-

-

-

--

کارت ویزیت لایه باز سالن زیبایی سالن زیبایی طرح لایه باز کارت ویزیت سالن زیبایی کارت ویزیت آرایشگاه زنانه لایه باز کارت ویزیت آرایشگاه زنانه psd دانلود کارت ویزیت آرایشگاه زنانه کارت ویزیت آرایشگاه زنانه نمونه کارت ویزیت اراشگاه زنانه طرح لایه باز کارت ویزیت آرایشگاه زنانه

بهترین پنل اس ام اس بهترین نوع پنل اس ام اس برترین پنل اس ام اس ویژگی بهترین پنل اس ام اس دکمه فراخوان دکمه فراخوان بنر button call to action دکمه فراخوان چیست انواع تبلیغات انواع تبلیغات در ایران انواع روش های تبلیغات روش های تبلیغات اینرتنتی سامانه پیامک ارسال پیامک سامانه ارسال پیامک پنل اس ام اس تبلیغات بنری رایگان تبلیغات رایگان در سایت های پربازدید روش تبلیغات بنری رایگان کارت ویزیت لایه باز بیمه پاسارگاد کارت ویزیت بیمه پاسارگاد دانلود طرح لایه باز بیمه پاسارگاد نقشه ایران دانلود نقشه ایران طرح لایه باز نقشه ایران طرح لایه باز نقشه ایران به تفکیک استانی نقشه ایران psd


[ بازدید : 82 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]