روستاگردی زمینه ساز رونق گردشگری بام ایران

يکشنبه 21 آبان 1396
20:32
oxiinbase

روستاهای چهارمحال و بختیاری - کراپ‌شده

شهرکرد- روستاگردی از مهمترین ظرفیت های بخش گردشگری به شمار می رود که توسعه این بخش در استان چهارمحال و بختیاری ضروری است و باید از این ظرفیت برای رونق گردشگری بهره گرفت.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های جنوب غربی زاگرس است که به واسطه شرایط توپوگرافی خاص دارای شرایط آب و هوایی منحصر به فرد و مناطق بکر و دیدنی بیشمار است.



بارش های قابل توجه برف و باران زمینه ساز فعال شدن آبشارها و رودخانه های بیشمار در این استان شده است. وجود جنگل های بلوط در این استان از دیگر جاذبه های گردشگری است که سبب شده این استان در میان استان های جنگل نشین نیز قرار بگیرد.


این استان حدود ۹۰۰ روستا دارد که دارای جمعیت‌های کم‌وزیاد هستند و هرکدام از این روستاها جذابیت‌های گردشگری خاص خود را دارند.


برخی روستاهای چهارمحال و بختیاری در میان جنگل های بلوط قرار گرفته اند که معماری خانه ها و نحوه زندگی مردم وابسته به جنگل است. برخی دیگر از روستاها در ارتفاعات استان و در نقاط برف گیر قرار دارند که زندگی آنها وابسته به مراتع است.




برخی دیگر از روستاهای چهارمحال و بختیاری در کنار رودخانه ها هستند و زندگی این روستائیان وابسته به آب رودخانه است. نحوه فعالیت روستائیان با توجه به محل زندگی و اشتغال آنها به شغل های برنج کاری، دامداری، باغداری و... متفاوت است.


زیبایی های طبیعی روستاها و نحوه فعالیت روستائیان از مهمترین جذابیت های گردشگری در مناطق روستایی است که می تواند زمینه ساز توسعه بخش گردشگری در چهارمحال و بختیاری باشد.


در بسیاری از روستاهای چهارمحال و بختیاری جدا از ظرفیت معماری زیبا و جذابیت های گردشگری مختلف، قلعه های تاریخی وجود دارد که بر جذابیت های گردشگری افزوده است.


به عنوان مثال در روستاهای دزک، هوره، سورک و ... قلعه های تاریخی وجود دارد .


هر منطقه چهارمحال و بختیاری روستاهایی با جذابیت های متفاوت دارد که می تواند زمینه ساز توسعه بخش گردشگری روستایی باشدکارشناس بخش گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار مهر گفت: هر منطقه چهارمحال و بختیاری، روستاهایی با جذابیت های متفاوت دارد که می تواند زمینه ساز توسعه بخش گردشگری روستایی شود.


سجاد حسینی اظهار داشت: به عنوان مثال قرار گرفتن روستاهای شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری در کنار رودخانه زاینده رود و باغات گسترده میوه در این منطقه موجب شده زیباترین روستاها پدید آیند که مشابه آنها در کمتر نقطه ای از کشور مشاهده می شود.


وی اظهار داشت: در شهرستان کوهرنگ، روستاها در کنار آبشارها و چشمه ها و رودخانه ها ایجاد شده اندکه زیبایی آنها غیر قابل توصیف است.


حسینی ادامه داد: در شهرستان لردگان، بیشتر روستاها در جنگل قرار دارند که این ظرفیت موجب شده زندگی این روستائیان وابسته به جنگل باشد.


کارشناس بخش گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه توسعه بخش گردشگری در روستاها نیازمند مشارکت روستائیان در این زمینه است، اظهار داشت: ورود گردشگر و توریست در روستاها موجب رونق بخش صنایع دستی، ایجاد شغل و افزایش درآمد روستائیان می شود.




وی ادامه داد: توسعه بخش روستاگردی در چهارمحال و بختیاری موجب کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه نشینی می شود.


این فعال در بخش گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه معرفی جذابیت های گردشگری روستایی توسط رسانه ها ضروری است، اظهار داشت: ورود نخستین گردشگرها به روستاها زمینه ساز توسعه روستاگردی در استان چهارمحال و بختیاری است.


وی ادامه داد: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه گردشگری در روستاها بهره گرفت.


وی اظهار داشت: توسعه زیرساخت ها در بخش روستاگردی در روستاها باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.


روستاهای چهارمحال و بختیاری از زیباترین روستاهای کشور به شمار می روند که ورود گردشگری زمینه ساز توسعه و ایجاد شغل در آنها می شودمدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جذابیت های گردشگری در چهارمحال و بختیاری بیشمار هستند که از مهمترین ظرفیت های گردشگری این استان روستاها هستند.


بهمن عسگری سوادجانی عنوان کرد: روستاهای چهارمحال و بختیاری از زیباترین روستاهای کشور به شمار می روند که ورود گردشگری زمینه ساز توسعه و ایجاد شغل در آنها می شود.


وی اظهار داشت: در راستای توسعه بخش گردشگری روستایی چهارمحال و بختیاری، راه اندازی اقامتگاه های روستایی در این استان مورد توجه قرار گرفته است.


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: افزایش تعداد خانه های مسافر روستایی در چهارمحال و بختیاری از مهمترین اقدامات برای توسعه بخش روستاگردی در چهارمحال و بختیاری بوده است.




وجود ۱۰۵ خانه مسافر در روستاهای چهارمحال و بختیاری


وی ادامه داد: در حال حاضر خانه های مسافر در روستاهای استان چهارمحال و بختیاری از ۶۶ خانه به ۱۰۵ خانه مسافر افزایش یافته است.


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره روستاگردی در روستاهای تاریخی استان از دیگر اقدامات در این استان برای معرفی روستاها است، ادامه داد: برگزاری جشنواره در روستای «یاسه چای» برای معرفی روستا و ورود مسافر و گردشگر یکی از اقدامات میراث فرهنگی در این استان بوده است.


بهمن عسگری گفت: توسعه روستاگردی نیازمند مشارکت روستائیان است که باید در این زمینه با جدیت وارد شوند و دولت نیز در این راستا حمایت های لازم را انجام دهد.

https://www.mehrnews.com/


[ بازدید : 157 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]